مجسمه شکوه فردوسی

مجسمه ای که هرگز نصب نشد

قرار بر این بود بر فراز بام بلند دانشگاه فردوسی، در میان میدان علوم، مجسمه ای از فخر ادبیات ایران زمین فردوسی بزرگ نصب شود. تندیسی از جنس غرور و شکوه. این مجسمه که به نام “شکوه فردوسی” شناخته می‌شود، در سال 1399 به سفارش حسین ثابت، کارآفرین نامدار ایرانی، جان گرفت؛ اما گویی تقدیر بر آن بود که این داستان، ناتمام بماند.

جنس این پیکر حماسی، فایبر گلاس است و محاسبه‌ی دقیق ارتفاع آن، یکی از چالش‌های اصلی در طراحی‌اش بود. محاسبات فنی و ایستایی مجسمه، پیش بینی ساخت و جانمایی صاعقه گیر و امکان اکران تری دی مپینگ و گالری آثار هنری در پایه پروژه از ویژگیهای منحصر به فرد پروژه است که به تائید کارشناسان اروپایی شرکت تجارت بین المللی ثابت نیز رسیده است. مجسمه شکوه فردوسی با 38 متر ارتفاع، بزرگترین مجسمه مفاخر ادبی در جهان است و بی‌شک، نگینی درخشان بر تارکِ ایرانِ بزرگ می‌شد.اما افسوس که این تندیس، تا کنون اجازه‌ی نصب نیافته و همچون نگینی تراش‌خورده در گنجینه‌ای پنهان، در انتظار مکانی برای درخشیدن است. گویی دریغ می‌کنند از این سرزمین که مجسمه‌ای در خور شان شاعر حماسه‌سرای خود داشته باشد.

با وجودِ تمامِ این موانع، “مجسمه‌ی شکوه فردوسی” همچنان در انتظارِ روزی است که بر فرازِ میدانِ علوم دانشگاه فردوسی مشهد، برافراشته شود و به نظاره‌گرِ نسل‌های آینده و راویِ حماسه‌هایِ سرزمینِ پهلوانان و سخنوران باشد.

نامِ این مجسمه، گرچه در فهرستِ بلندبالایِ مجسمه‌هایِ ایران جای نگرفته، اما در یاد و خاطره‌ی هر ایرانیِ هنرپرور می ماند وحکایتی به ما می‌آموزد، هنرِ اصیل، حتی در تاریکیِ موانع، درخششِ خود را از دست نمی‌دهد و منتظرِ روزی است که خورشیدِ حمایت بر آن بتابد و شکوهِ خود را به رخِ جهانیان بکشاند.روزگاری که این مجسمه به جایگاه واقعی خود برسد و نامش در زمره‌ی افتخارات ایران زمین جای گیرد، روزی خواهد بود که حماسه‌ی شکوه فردوسی به تمامی معنا رقم خورده باشد.

مقالات

تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر انتخاب مقصدهای گردشگری

رسانه‌های اجتماعی نقش کلیدی در شکل‌دهی به انتخاب‌های گردشگران ایفا می‌کنند. این رسانه‌ها با ارائه اطلاعات، تصاویر و نظرات کاربران، تأثیر بسزایی بر تصمیم‌گیری افراد در انتخاب مقاصد گردشگری دارند. با این حال، چالش‌های محتوایی نیز در این حوزه وجود دارد که می‌تواند بر تجربه گردشگری تأثیر منفی بگذارد.

سیاست زدگی زیباسازی شهری!

زیباسازی شهری نیازمند رویکردی جامع و تخصصی است همچنین کمک گرفتن از دانش و تجربه کارشناسان حوزه های تخصصی اما متأسفانه در بسیاری از شهرهای ما به سیاست‌زدگی و تصمیم‌گیری‌های نامناسب دچار شده است.

داستان بگویید، برند بسازید

داستان‌گویی یا استوری‌تلینگ از دیرباز یکی از ابزارهای قدرتمند در انتقال مفاهیم، فرهنگ و تجربیات انسانی بوده است. این هنر که از زمان‌های باستانی برای حفظ و انتقال دانش استفاده می‌شد، امروزه در برندسازی نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

طراحی بازی راز و رزم: بازگشت اسطوره‌ها به نبردی مدرن

در دنیای پرشتاب امروز، ارتباط با نسل جوان و انتقال ارزش‌های فرهنگی به آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای این منظور، استفاده از زبان هنر و سرگرمی است. در این راستا، مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج، با رویکردی نوآورانه، به سراغ طراحی بازی فکری «راز و رزم» رفته است.